Algemene voorwaarden

Artikelen van algemene aard en betekenis.

Artikel 1. Algemeen.
In deze algemene voorwaarden worden onderscheiden en verstaan onder:
A. Opdrachtnemer: Meerbaan zijnde gevestigd en kantoorhoudende te Ede, ingeschreven
in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer: 52103463.

B. Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die aan opdrachtnemer
opdracht heeft gegeven tot het verrichten van diensten, adviezen of werkzaamheden.

C. Cliënt: een door de opdrachtgever aangewezen natuurlijke persoon (medewerker,
deelnemer of uitkeringsgerechtigde) die door Meerbaan voor begeleiding is geaccepteerd.

D. Bescheiden: alle door opdrachtgever aan opdrachtnemer ter beschikking gestelde
zaken en/of goederen, waaronder schriftelijke stukken gegevensdragers, of al dan niet
digitale gegevens, alsmede alle in het kader van de uitvoering van de opdracht door
opdrachtnemer vervaardigde goederen of al dan niet digitale bescheiden.

E. Werkzaamheden: alle diensten, adviezen of werkzaamheden waartoe opdracht is
gegeven of die door opdrachtnemer uit anderen hoofde worden verricht. Het voorgaande
geldt in de ruimste zin van het woord en omvat in ieder geval de diensten, adviezen
en/of werkzaamheden, zoals vermeld in de opdracht (bevestiging) ofwel die mondeling
zijn overeengekomen.

Artikel 2. Toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden.
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten opdrachten
en offertes welke door opdrachtnemer binnen het kader van de uitvoering van de
werkzaamheden worden aangegaan, uitgevoerd en/of uitgebracht. Wijzigingen in deze
algemene voorwaarden dienen door opdrachtnemer uitdrukkelijk zonder voorbehoud en
schriftelijk te worden bevestigd.

2. Aan de algemene voorwaarden van opdrachtgever komt voor de met opdrachtnemer
aangegane overeenkomsten slechts werking toe voor zover deze niet in strijd zijn met de
onderhavige voorwaarden. Bij twijfel over de vraag of zodanige strijdigheid aanwezig is,
prevaleren deze algemene voorwaarden van opdrachtnemer.

Artikel 3. Aanvang alsmede de duur van de aangegane overeenkomst.
1. De overeenkomst komt eerst tot stand en vangt aan op het moment dat de door
opdrachtgever ondertekende opdrachtbevestiging (offerte) door opdrachtnemer retour is
ontvangen.

2. Het staat partijen vrij de totstandkoming van de overeenkomst met andere middelen
te bewijzen.

3. De overeenkomst wordt aangegaan voor de duur zoals vermeld in de
opdrachtbevestiging (offerte).

4. Tenzij anders overeengekomen in de opdrachtbevestiging is er pas sprake van een
geldige verlenging van de overeenkomst na retour ontvangst van een ondertekende
opdrachtbevestiging (offerte) daarvan door de opdrachtnemer.

5. Beëindiging van de dienst voor einde duur overeenkomst. Verzuim. Indien de
overeengekomen dienst een re-integratie spoor 2 traject betreft of een andere vorm van
dienstverlening waarbij aspecten van ziekte verzuim van de cliënt een rol spelen dan
eindigt de inspanningsverplichting van Opdrachtnemer de overeengekomen inspanningen
uit de overeenkomst te leveren (voor het verstrijken van de overeengekomen duur uit de
opdrachtbevestiging) op het moment dat Opdrachtnemer door Opdrachtgever in kennis
wordt gesteld van een toegenomen arbeidsongeschiktheid tot 100% vastgesteld door een
arts, bedrijfsarts of arbeidsdeskundige, waarbij geen re-integratie activiteiten meer
kunnen worden uitgevoerd of wegens afgenomen arbeidsongeschiktheid en structurele
terugkeer in spoor 1 eveneens vastgesteld door een arbeidsdeskundige. Deze bepaling is
niet van toepassing als op verzoek van de werkgever een re-integratie spoor 2 traject
wordt omgezet in een outplacementtraject.

6. Beëindiging van de dienst voor einde duur overeenkomst. Plaatsing in een
dienstbetrekking. Indien de overeengekomen dienst een begeleiding naar werk betreft
waarbij het beoogde doel plaatsing in een andere dienstbetrekking is dan eindigt de
inspanningsverplichting van de Opdrachtnemer (voor het verstrijken van de
overeengekomen duur uit de opdrachtbevestiging) op het moment dat door de cliënt een
aanbod voor een dienstbetrekking is geaccepteerd.
Onder deze bepaling vallen in ieder geval diensten die worden aangeduid met de term
“Outplacement” en daarnaast alle andere diensten waaruit bij de opdrachtbevestiging
(offerte) blijkt dat het beoogde doel plaatsing in een dienstbetrekking buiten (of een
andere dienstbetrekking binnen) de Opdrachtgever is.
Voor de definitie van plaatsing in een andere dienstbetrekking baan wordt verwezen naar
wat gangbaar is. In het algemeen wordt ervan uitgegaan dat het bij plaatsing in een
andere dienstbetrekking gaat om een betaalde dienstbetrekking voor tenminste 65 %
van de loonwaarde van de overeengekomen arbeid/ of de uitkering ten tijde van de
aanvang van de opdracht.

7. Indien de inspanningsverplichting voor de Opdrachtnemer eerder eindigt dan de
overeengekomen duur van de overeenkomst zoals vermeld in artikel 3 lid 5 en 6 dan
blijven niettemin alle bepalingen van deze overeenkomst die bedoeld zijn om na de
beëindiging van de overeenkomst geldig te blijven tussen de partijen bestaan, in het
bijzonder de bepalingen ten aanzien van de betalingsverplichtingen van de opdrachtgever
en de bepalingen ten aanzien van vertrouwelijkheid van gegevens.

Artikel 4. Wijze uitvoering opdracht
1. Opdrachtnemer zal zich inspannen om de te leveren diensten naar beste inzicht en
vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en de gebruikelijke
professionaliteit en expertise binnen haar betreffende werkveld uit te voeren, alsmede de
continuïteit in haar dienstverlening zo veel mogelijk te waarborgen.

2. De door Opdrachtnemer in het kader van haar opdracht uit te voeren diensten worden
beschouwd als inspanningsverplichtingen, tenzij in de Opdrachtbevestiging (offerte)
uitdrukkelijk en specifiek het behalen van bepaalde resultaten is overeengekomen.

3. Opdrachtnemer is gerechtigd bepaalde werkzaamheden uit te besteden na overleg met
de opdrachtgever en behoudt daarbij echter de eindverantwoordelijkheid jegens
opdrachtgever.

4. Opdrachtgever is gehouden tijdige en volledige medewerking aan de uitvoering van de
opdracht te verlenen en Opdrachtnemer zal datgene dat daartoe benodigd is ter
beschikking te stellen. Dit houdt onder meer in, dat desgevraagd kantoor en/of
onderzoek faciliteiten ter beschikking worden gesteld met passende voorzieningen, dat
de medewerkers van de opdrachtgever gedurende de overeengekomen tijd beschikbaar
zijn voor de opdracht en dat inzage wordt verleend in alle documenten en gegevens, die
voor een goede uitvoering van de opdracht benodigd zijn.

5. De gevolgen van onjuiste of onvoldoende informatie door de opdrachtgever verstrekt
ten aanzien van de omstandigheden waaronder de gespecificeerde eisen van
opdrachtgever gerealiseerd moeten worden, zijn voor rekening van opdrachtgever. In het
geval van mondelinge of telefonische informatie of verzoeken tot opdrachten of
anderszins, aanvaardt Opdrachtnemer geen aansprakelijkheid voor misverstanden, dan
wel onjuist overgekomen informatie. Opdrachtgever is alsdan aansprakelijk voor de
hieruit redelijkerwijs voortvloeiende (extra) kosten en bemoeienissen van
Opdrachtnemer.

6. De gevolgen van verhindering, het onvoldoende c.q. niet meer meewerken c.q. niet
reageren of het niet verschijnen van een cliënt zijn voor risico van opdrachtgever in zijn
hoedanigheid van werkgever, deelnemer of uitkeringsverstrekker.

7. Met inachtneming van de gerechtvaardigde belangen van opdrachtgever en de door
hem aangegeven indicaties en richtlijnen ter zake de opdracht, is Opdrachtnemer
gerechtigd de wijze te bepalen, waarop de gegeven opdracht uitgevoerd wordt.
Opdrachtnemer zal opdrachtgever bij voorgenomen wijziging in de uitvoering van de
opdracht zo spoedig mogelijk informeren.

8. Eventuele reiskosten van werknemer naar de locaties van opdrachtnemer zijn voor
rekening van opdrachtgever, of cliënt en derhalve nimmer voor rekening van
opdrachtnemer.

Artikel 5. Verstrekking van gegevens door de opdrachtgever.
1. Opdrachtgever is altijd gehouden alle gegevens en bescheiden, welke opdrachtnemer
overeenkomstig -zijn oordeel- nodig heeft voor het -volgens goed vakmanschap uitvoeren van de
verleende opdracht, tijdig in de gewenste vorm en op de gewenste
wijze en op gewenste tijd zonder enig voorbehoud ter beschikking van opdrachtnemer te
stellen.

2. Voorts dient de opdrachtgever de opdrachtnemer altijd onverwijld, zonder enig
voorbehoud, van alle gebeurtenissen en omstandigheden op de hoogte te stellen, welke
voor de uitvoering van de opdracht van belang kunnen zijn.

3. Dit geldt tevens voor gebeurtenissen en omstandigheden welke pas na aanvang van
de werkzaamheden bekend worden en die betrekking hebben op de uitvoering van de
opdracht. De opdrachtgever staat in voor de volledigheid en juistheid van de overgelegde
bescheiden en van de gegeven of verstrekte informatie, documenten, dossierinhoud,
afschriften en verklaringen.

4. Opschorting. De opdrachtnemer heeft het recht met onmiddellijke ingang de uitvoering van
de opdracht op te schorten tot het moment dat opdrachtgever aan de in het vorige lid genoemde
verplichting heeft voldaan, zulks ter beoordeling van de opdrachtnemer.

5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van welke aard dan ook, welke is
ontstaan doordat opdrachtnemer is uitgegaan van eventueel door opdrachtgever (of
derden) verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

Artikel 6. Geheimhouding en bepalingen van exclusiviteit.
1. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die
zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen,
tenzij op een der partijen een wettelijke of beroepsplicht rust tot openbaarmaking, of
indien de ene partij schriftelijk van de geheimhoudingsplicht heeft ontheven.

2. Derden. De opdrachtnemer is verplicht tot geheimhouding tegenover derden, die niet
bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken. Deze geheimhouding betreft alle
informatie van vertrouwelijke aard die hem door opdrachtgever ter beschikking is gesteld
alsmede de verkregen resultaten. Deze geheimhouding geldt niet voor zover bepalingen
van Wettelijke of beroepsregelen de opdrachtnemer een dwingende informatieplicht
opleggen.

3. Gebruiksdoel informatie. De opdrachtnemer en opdrachtgever zijn niet gerechtigd de
informatie die door de uitvoering van de opdracht werd verkregen aan te wenden tot een
ander doel dan waarvoor zij werd verkregen.

4. In afwijking van vorige leden is opdrachtnemer gerechtigd, indien hij voor zichzelf
optreedt in een gerechtelijke of administratieve procedure de door of namens
opdrachtgever verschafte gegevens, informatie, alsmede andere gegevens en informatie
waarvan hij bij de uitvoering van de overeenkomst kennis heeft genomen, aan te wenden
voor zover deze naar het oordeel van belang kunnen zijn in haar verdediging.

Artikel 7. Bepalingen inzake het risico van de opslag van informatie.

1. De opdrachtnemer werkt volgens de richtlijnen van de geldende Algemene Verordening
Gegevensbescherming (AVG). De opdrachtnemer verzameld niet meer persoonsgegevens dan
echt nodig is voor de uitvoering van de opdracht.

2. De opdrachtnemer is verplicht zorg te dragen voor een zorgvuldige opslag van
bescheiden en informatie afkomstig van de opdrachtgever met inachtneming van de geldende
richtlijnen van de AVG. De opdrachtnemer komt met de opdrachtgever schriftelijk een
Verwerkersovereenkomst overeen.

Artikel 8. Bepalingen omtrent het intellectueel eigendom.
1. De opdrachtnemer behoudt zich altijd en exclusief alle rechten voor met betrekking tot
‘producten van de geest’, welke hij gebruikt of heeft gebruikt in het kader van de
uitvoering van de overeenkomst met opdrachtgever.

2. Het is opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de genoemde ‘geestesproducten’,
waaronder begrepen software, ontwerpen, werkwijzen methodieken, adviezen, modellen,
concepten, trainingsmodules en trainingsmethoden en methodieken en alle andere
‘geestesproducten’, al dan niet met inschakeling van derden, te verveelvoudigen, te
openbaren of te exploiteren, zonder voorafgaande uitdrukkelijke en schriftelijke
verkregen toestemming van opdrachtnemer.

Artikel 9. Overmachtbepaling.
1. Opdrachtnemer is in geval van overmacht niet gehouden tot het nakomen van enige
verplichting.

2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan naast hetgeen
daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen: ziekte van de door
opdrachtnemer ter uitvoering ingeschakelde personen, of van de door opdrachtnemer
ingeschakelde derden, alsmede alle van buiten komende oorzaken, voorzien of niet
voorzien, waarop opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor
opdrachtnemer niet in staat is de verplichtingen na te komen.

3. Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming verhindert intreedt nadat opdrachtnemer zijn
verplichtingen had moeten nakomen.

4. Voor zover opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht inmiddels
gedeeltelijk zijn verplichtingen is nagekomen of deze zal kunnen nakomen en aan het
nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt is
opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen
gedeelte separaat te factureren. Opdrachtgever is gehouden deze factuur te voldoen als
betrof het een afzonderlijke overeenkomst.

5. Opdrachtnemer zal opdrachtgever zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen indien hij
door overmacht niet of niet tijdig kan presteren.

6. Indien de overmacht langer dan 30 (dertig) werkdagen duurt, zijn beide partijen
gerechtigd de overeenkomst (voor het gedeelte waarop de overmacht betrekking heeft)
schriftelijk te ontbinden.

7. Wordt na de intakefase van een opdracht verder geen traject uitgevoerd, dan worden enkel de
kosten van de intakefase bij de opdrachtgever in rekening gebracht. De hoogte van de kosten
van de intakefase worden in de offerte of overeenkomst opgenomen.

8. Indien re-integratietraject met een deelnemer eerder dan de met de opdrachtgever
overeengekomen begeleidingsperiode eindigt, wordt de betaalde maar niet gebruikte periode -
gerekend en afgerond in hele weken- binnen 5 werkdagen volledig aan de opdrachtgever
geretourneerd via een creditfactuur.

9. alle tussen opdrachtgever en opdrachtnemer overeengekomen terugbetalingen worden
binnen uiterlijk vijf werkdagen door de opdrachtnemer verwerkt.

Artikel 10. Aansprakelijkheidsbepalingen.
1.Voor alle directe schade van opdrachtgever, op enigerlei wijze verband houdend met,
dan wel veroorzaakt door niet, niet tijdige of niet behoorlijke uitvoering van de opdracht
is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer beperkt tot het bedrag van de deelfactuur
van de opdracht en/of zal in ieder geval gemaximaliseerd zijn tot maximaal de omvang
van het (deel) factuurbedrag per evenement, dan wel indien voornoemde beperkingen
van aansprakelijkheid in rechte geen stand houdt, de uit te keren waarde welke zal
worden bepaald door de desbetreffende beroepsaansprakelijkheidsverzekering /
bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Voor alle indirecte schade geldt, waaronder mede
begrepen stagnatie in de gang van zaken in de onderneming van opdrachtgever is
opdrachtnemer nimmer aansprakelijk. Indien er sprake is van overmacht als omschreven
in artikel 9 is opdrachtnemer niet verplicht tot enige vergoeding van schade.

2. Opdrachtnemer heeft te allen tijde het recht, indien en voor zover mogelijk, de schade
van opdrachtgever ongedaan te maken.

3. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor beschadiging, diefstal, of tenietgaan van
bescheiden en informatie tijdens vervoer of tijdens verzending per post, internetgebruik
of vervoer door of namens opdrachtgever, opdrachtnemer of derden.

4. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden welke
direct of indirect, middellijk of onmiddellijk, met de uitvoering van de overeenkomst
samenhangen.

5. De in deze bepaling neergelegde aansprakelijkheidsbeperkingen worden mede
bedongen ten behoeve van door opdrachtnemer ingeschakelde derden, die derhalve
hierdoor een rechtstreeks beroep op deze aansprakelijkheidsbeperkingen hebben.

6. Opdrachtgever blijft te allen tijde onverkort verantwoordelijk, aansprakelijk en
draagplichtig voor aanspraken, die voortvloeien uit hoofde van de arbeidsovereenkomst
met de betreffende cliënt c.q. de arbeidsovereenkomst tussen de opdrachtgever van
opdrachtnemer. Daaronder worden mede begrepen eventuele extra financiële
verplichtingen van de werkgever op basis van een besluit van het UWV ter zake een
loondoorbetalingsverplichting van de werkgever in het kader van de Wet Verbetering
Poortwachter.

7. De vorderingsrechten en andere bevoegdheden van opdrachtgever - uit welke hoofde
ook - jegens opdrachtnemer verjaren na één jaar na het moment, waarop
opdrachtnemer bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze
rechten en bevoegdheden.

Artikel 11. Bepalingen inzake het honorarium.
1. Niet afhankelijk van de uitkomst. Het honorarium van opdrachtnemer is niet
afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht en wordt berekend met
inachtneming van de gebruikelijke tarieven van opdrachtnemer.

2. Opschorting en voorschot bepaling. De opdrachtnemer heeft vóór de aanvang van de
werkzaamheden en tussentijds het recht de uitvoering van de werkzaamheden op te
schorten tot het moment dat opdrachtgever een naar redelijkheid en billijkheid bepaald
voorschot voor de te verrichten werkzaamheden heeft betaald aan opdrachtnemer, dan
wel daarvoor zekerheid heeft gesteld.

3. Prijsverhogingen. Opdrachtnemer heeft het recht prijsverhogingen aan opdrachtgever
door te berekenen conform CBBS-indexering, echter slechts indien er ten tijde van de
prijsverhoging meer dan drie maanden na het aangaan van de overeenkomst zijn
verstreken.

4. Het honorarium van opdrachtnemer, zo nodig vermeerderd met voorschotbetalingen
en declaraties van ingeschakelde derden, wordt inclusief de eventueel verschuldigde
omzetbelasting, naar keuze van opdrachtnemer per maand, per kwartaal per jaar voor,
tijdens, of na de gehele of gedeeltelijke volbrenging van de werkzaamheden of opdracht,
aan opdrachtgever in rekening gebracht.

Artikel 12. Betalingen termijnen en reclames.
1. Betaalmoment. De betaling van het factuurbedrag door opdrachtgever dient te
geschieden binnen 14 (veertien) werkdagen na de factuurdatum, in Nederlandse valuta,
ten kantore van opdrachtnemer of door middel van storting ten gunste van een door
deze aan te wijzen bankrekening en voor zover de betaling betrekking heeft op
werkzaamheden, zonder enig recht op korting of schuldvergelijking.

2. Verzuim. Indien opdrachtgever niet binnen de hiervoor genoemde termijn, dan wel
niet binnen de nader overeengekomen termijn heeft betaald is hij van rechtswege in
verzuim en heeft de opdrachtnemer, zonder nadere sommatie of ingebrekestelling, het
recht vanaf de vervaldag opdrachtgever de wettelijke rente voor zakelijke transacties in
rekening te brengen. Als de opdrachtgever in gebreke of verzuim is met het nakomen
van één of meer van zijn verplichtingen dan komen alle kosten ter verkrijging van
voldoening – buiten rechte alsmede de gerechtelijke kosten – voor rekening van de
opdrachtgever. Een en ander houdt onder meer in dat de in gebreke zijnde wederpartij –
onverminderd eventuele proceskosten – ter zake van de kosten veroorzaakt door het in
gebreke zijn, schuldig is een direct opeisbare som gelijk aan 25% van het factuurbedrag
met een minimum van € 70 dan wel, indien dit bedrag hoger is, de werkelijke
incassokosten.

3. Indien de opdrachtgever met een door hem aan de opdrachtnemer verschuldigde
betaling in gebreke is, zijn alle andere vorderingen die de opdrachtnemer op de
opdrachtgever heeft onmiddellijk opeisbaar zonder dat een nadere ingebrekestelling is
vereist. Vanaf de dag van opeisbaarheid is de opdrachtgever over het bedrag van die
vorderingen aan de opdrachtnemer een rente verschuldigd op de voet van het bepaalde
in het vorige lid.

4. In geval van een gezamenlijk gegeven opdracht zijn opdrachtgevers voor zover de
werkzaamheden ten behoeve van de gezamenlijke opdrachtgevers zijn verricht,
hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag.

5. Een reclame met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of het factuurbedrag
dient schriftelijk binnen 7 (zeven) dagen na de verzenddatum van de stukken of
informatie waarover opdrachtgever reclameert, dan wel 7 (zeven) dagen na de
ontdekking van het gebrek, indien opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek
redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken, aan opdrachtnemer kenbaar te worden
gemaakt.

6. Een reclame als in het vijfde lid bedoeld, schort de betalingsverplichting van
opdrachtgever niet op. Indien de reclame niet tijdig wordt ingesteld, vervallen alle
rechten van opdrachtgever in verband met de reclame van rechtswege.

Artikel 13. Opschorting van de opdracht.
1. Opdrachtnemer is bevoegd om de nakoming van al zijn verplichtingen op te schorten,
waaronder begrepen de afgifte van bescheiden of andere zaken aan opdrachtgever of
derden, tot op het moment dat alle opeisbare vorderingen op opdrachtgever volledig zijn
voldaan.

2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op zaken of bescheiden van
opdrachtgever die nog geen bewerking door opdrachtnemer hebben ondergaan.
Artikel 14. Nederlands recht en forumkeuze.

1. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer waarop deze
algemene voorwaarden van toepassing zijn, is Nederlands recht van toepassing.

2. Alle schillen tussen opdrachtgever, opdrachtnemer en derden worden altijd in eerste
aanleg voorgelegd aan een NMI-mediator, alvorens het gestelde in lid 3 in werking kan
treden.

3. Alleen die geschillen die niet door mediation kunnen worden geschikt of opgelost zoals
gesteld in lid 2, welke verband houden met overeenkomsten tussen opdrachtgever en
opdrachtnemer of derden, waarop deze voorwaarden onverkort van toepassing zijn
worden voorgelegd aan de Kantonrechter in het arrondissement waar opdrachtnemer
gevestigd is. Indien en voor zover deze geschillen niet tot de competentie van de
kantonrechter behoren, worden deze beslecht door de bevoegde rechter in het
arrondissement waarin opdrachtnemer zijn woonplaats heeft.

Ede, 16 september 2024 Meerbaan